mandag 19. juni 2017

Tanker om det å løpe hver dag - 365 dager på rad.



Idag er dagen, 365 dager – et sammenhengende løpeår. Det første som faller inn i hodet mitt er egentlig, hva nå? Skal jeg bare fortsette? Skal jeg ta en løpepause? En dag uten løping er en uvirkelig ting å forestille seg på festens nåværende tidspunkt.

Klar ferdig løp!

Jeg satte 20. juni 2016 som dag 1, selv om jeg ser at i følge Strava kunne satt den tidligere. Det var da jeg tok avgjørelsen om å løpe minimum 1.6 km hver dag. Jeg hadde egentlig ikke et tidsperspektiv, men å få til et år lå i bakhodet.


Etterhvert ble dager til uker og så til måneder. Jeg passerte 50 dager, 100 dage og her var det tydelig mange som trodde at når hadde jeg gjenomført min runstreak. Det var slett ikke min plan så jeg nådde 150 dager, 200 dager, 300 dager og nå altså 365 dager.


Mitt utgangspunkt for å gjennomføre dette var at når jeg hadde løpt løp eller så enkelt som at det hadde gått for mange dager mellom hver gang jeg løp, følteste som jeg mått begynne på nytt - mentalt sett. Det å skulle opprettholde et visst antall kilometere pr uke var også utfordrende, det ble for få dager å fordele kilometerne på.


En uventet og gledelig effekt av dette har vært bedre stressmestring. For selv små 1600m utgjør en forskjell i kroppen når den løpes. Det å bli litt svett, puste dypt påvirker også hjernen. Noe som har medført langt mindre tankestøy. Det ble nesten som å ta en lykkepille helt reseptfritt. Det var et mål at det å løpe hver dag skulle være like selvfølgelig som å pusse tennene. Vår eldste håpefulle fant også løpegleden og endte med artikkel i kondis.


Regler jeg har løpt ut i fra:
Minste distanse pr dag var 1.6 km. Hvorfor det kan man spørre? En Engelsk mile er den klassiske runstreakdistansen, det er litt lengre enn 1 km og jeg er akkurat passe nerdete nok til å bry med om at det finnes en internasjonal standard.


Jeg skulle aller helst være iført treningstøy, men dedikert økt kunne kompensere unntaksvis. Så der en inneklemt distanse åpenbaret seg slo jeg på GPS og løp min økt til tross for at jeg ikke oppfylte dresscode. Det har ikke vært mange av dem, men kanskje så mange som fem. Å løpe etter bussen faller ikke inn i denne kategorien.

Løpe til jobb derimot teller.

Løp som krysset datolinjen som et 24-timers løp gjaldt for begge dager, altså startdagen og måldag. Og skulle det av en eller annen grunn være tidsnød, så gjaldt det bare at økten hadde begynt før midnatt, som 23:55. 

Hva gjør man dersom man blir syk:
Jeg hadde noen strategier basert på andres erfaringer med runstreak, men heldigvis har ikke sykdom vært et alvorlig hinder. Det har gått i forkjølelse, en bronkitt og litt brystryggsmerter. 

Hovedløsningen på alle slike utfordringer er å løpe sakte nok. Sakte nok til at jeg fikk puste til tross for at jeg var potte tett, det hjalp faktisk veldig med tanke på bihuler og annet. Ved bronkitt var tempoet under hostenivå og ved smerter i et tempo der jeg kunne puste godt og dypt. Totalt sett har det vært lindrende å bevege på seg. Jeg ha kanskje hatt behov for et par timer søvn etter på, men det har kjentes ut som det faktisk har bidratt til bedre restitusjon. Ventilering av lunger er sjelden feil.

Løping er veldig sosialt, skjer i all slags vær, man får se nye steder og julaften er en egen tradisjon.

Hva nå?
Min erfaring med å løpe hver eneste dag har vært veldig god. Det har også bidratt til bedre og hurtigere restitusjon etter løp. Siden jeg ikke har tidsdefinert min runstreak så lar jeg den bare  fortsette. Man kan ha en streak når som helst, for en uke, gjennom sommerferien, under Tour de France, i 100 dager  eller man kan gjøre som Ron Hill, han holdt jo sin i godt over 30 år. 



Runstreak er en fin måte å komme igang med løping på også. Holder man seg til minste distanse, veksler på å gå og løpe i starten, så kan man lage en god vane. Brått oppdager man att man har løpt hele distansen i ett, eller at man har løpt den fortere eller at man bare ikke har lyst til å løpe så kort og er motivert for å øke distansen noen dager i uken. 



Hvis du har lyst til å lese mer om runstreak så har flere skrevet om det.
Bare å klikke på lenkene under.

Ha en fin løpetur!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar