lørdag 12. november 2016

Vintermaraton på Jessheim 2016

Vintermaraton på Jessheim var ikke planlagt, jeg meldte meg på en uke før, fordi det virket som en bra langtur i oppkjøringen til Bislett 24. Jeg hadde et håp om å få en god langtur og ikke bruke alt for lang tid, i allefall ikke mer enn 6 timer. Vi løp fire runder av 10.5 km.

Runde 1
Det var vanskelig å vite hvordan jeg skulle kle meg for dette. Første helgen med kuldegrader, her ville man bli akklimatisert enten man ville eller ikke. Det ble fort tydelig at jeg hadde på meg en jakke som var for tett, ut over det føltes tempoet godt og bena lette. Første runde gikk unna i godt og jevnt tempo og etter et jakkebytte klokket jeg gjennom på 82 min.

Runde 2
Kroppen er vanedyr og jeg spiser normalt lunsj rund kl 11, så midt i runde 1 romlet magen høylytt og jeg var rett og slett sulten. Det var kun drikke ved første 10. 5 km passering, fikk litt god varm saft, men det stagget ikke sulten, så det var godt med banan på neste drikkestasjon. Tempoet var fortsatt godt, og runden opplevdes som rask. Den fikk samme tid som første runde.


Runde 3
Brått var jeg ute på runde 3 og nå begynte det å merkes at jeg var ute på en lengre tur. Bena kjentes etterhvert som de ble litt seige, men de holdt det jevnt gående. Det var først når halvmaratonløperne kom flyvende forbi jeg kjente på at dette gikk sakte, veldig sakte. Jeg drakk og spiste litt på begge drikkestasjonene, men brukte så liten tid som mulig. Til tross for at jeg synes det gikk langsomt var jeg altså på runde tre og brått nærmet jeg med siste runde.

Runde 4
Nå handlet det bare om å komme seg til mål. Fra 35 km fikk jeg følge. Jeg holdt meg til egen plan, men følget hang på. Det er kinki det der, når noen bare bestemmer seg for å henge på. Kan man si nei? Si at jeg trenger å løpe alene i mitt tempo?  Jeg vurderte det aldri, men kompromisset heller ikke.
Det var greit å kunne skravle litt. Med humøret på topp var det bare å løpe på. Solen hadde skint og strålt hele runden, på slutten var den på hell og vi fikk kjenne på solgangsbrisen og den var av den kjølige typen. Å se skiltet med 40 km ga litt ekstra energi - jeg løp på. 
I det jeg løper i mål ser jeg at jeg har jo holdt meg under 6 timer, faktisk med veldig god margin - jeg var nemlig bare 9 minutter unna persen min fra i sommer. 05.32.53 ble den endelige tiden, så hele løpet gikk faktisk ganske mye hurtigere enn det jeg trodde.

Bilde lånt fra kondis

Vintermaraton på Jessheim kan absolutt anbefales. Servicen er upåklagelig, løypa er fantastisk og i år var det faktisk et vintermaraton også. Tre av tre mulige altså. Alle jeg traff på var hyggelige og veldig engasjerte. Folk stoppet når vi skulle krysset veien og noen vinket. På et tidspunkt måtte jeg og en løper til stoppe løypevakten i det vedkommende var i ferd med å stoppe et grav følge. Vi ble pent stående og lot kortesjen passere. Har det virkelig ikke så travelt! Løypevaktene hadde alltid et smil og en oppmuntring så jeg opplevde å bli heiet frem til mål.



Tusen takk for en flott opplevelse!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar