lørdag 6. februar 2016

Hjemmelaget Müsli

Spise må vi alle. Det diskuteres stadig om hvorvidt frokost er dagens viktigste måltid. Jeg funker uansett ikke uten. Heldigvis så har jeg litt tid på meg, er ikke hungersnøden nær når jeg står opp, men i løpet av et par timer bør jeg ha spist. Kaffe er også viktig, morgenkaffen er den eneste koppen jeg MÅ ha. Helst en latte.





En av mine favoritter er hjemmelaget frokostblanding. Det er enkelt å spise, mye smak og kan også has med på kontoret og spises som mellommåltid ved behov. Normalt spises frokostblandinger med melk og ferdig med det. Jeg har noen flere alternativer, men først oppskriften:





1 liter havregryn
1 dl sesamfrø
1 dl knuste linfrø
1 dl solsikkekjerner
1 dl gresskarkjerner (gjerne salte)
125 g Hasselnøtter (finhakkes)
125 g mandler (finhakkes)
1ss kakao (av god kvalitet)
1ss kanel

Tåler du ikke nøtter ha i mer av frøene. Havregryn finnes også i glutenfritt, for de av oss som trenger det.

Alt blandes sammen i en langpanne dekket med bakepapir i bunnen.
Når alt er blandet og spredt god utover, lag et godt rutenett med flytende honning og toppet med 
3 ss med kokos olje.  Det hele stekes i nedre del av stekeovnen på 180 grader i 30 min. Rør godt rund hvert 7.minutt. synes du den blir for mørk, så er det bare å ta det ut. Viktig å la det blir helt kaldt før man putter det i en boks eller krukke, kan ha en tendens til å bli seigt om man ikke er litt tålmodig.




Jeg spiser dette i flere variasjoner; med melk er jo klassisk, der etter kanman ha det over yoghurt eller skyr. En kveldsfavoritt er mager vaniljekesam med denne blandingen toppet med masse friske bær og 10 g revet mørk sjokolade. 





Fordi basen i blandingen er havregryn så egner denne blandingen seg til å lage kjøleskapsgrøt av også.
1 dl frokostblanding
1.5 dl melk
2-3 ss mager vaniljekesam



La dette godgjøre seg i kjøleskapet over natten, i en boks eller et syltetøyglass med lokk.
På morgenen er det bare å røre godt rundt og topp med bær, frukt, nøttesmør eller bare spise den som den er. Har ikke testet dette med chiafrø, men mange er jo glade i det, så sikkert mulig å kombinere med det også. Perfekt å lage på kvelden og bare ta med seg på morgenen eller spise før du går på jobb.

God fornøyelse!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar