søndag 25. oktober 2015

En helvetes-monster-uke, som ble ganske snill.

"Ingenting er umulig! Hvis du ikke prøver, så vet du jo ikke om du får det til" sier Mary Poppins.

Jeg liker boblen min. Der all energi er isolert og kretser om meg og det jeg trenger den til. Det er nok også grunnen til at jeg venter en stund med å annonsere løpeplaner. Jeg trenger å ha dem for meg selv en stund først. Målene mine blir ikke ofte uttalt høyt, det er som de blir brukt opp på forhånd.



Litt store ting er det jeg som regel bruker minst tid på å planlegge og noen ganger hopper jeg spontant i det og lar det stå til. Denne uken har vært en slik uke. Jeg har latt meg inspirere av Thomas Stordalen sin helvetesuke og Hildes Johansens monsteruke og slått dem sammen. 



Jeg skal også innrømme at jeg ikke har lest boken helvetesuka, gjør gjerne ting i motsatt rekkefølge, men har fått med meg at man står opp kl 0500 og sengetid er kl 2200, man skal ha to treningsøkter hver dag og man skal spise sunt. Derimot har jeg hørt på Bertram-Larsens siste bok Nå! i løpet av denne uken. Med andre ord en uke fullstendig utenfor komfortsonen!

Dag 1
Morgenøkt - 18 km løping
Kveldsøkt - Styrketrening



Det var faktisk med forventning at jeg stod opp kl 05.00. Jeg hadde bestemt meg for å ta den lange veien til jobb, noe som innbar å løpe om Hvervenbukta og Mosseveien inn til sentrum. Hele veien fulgte Erik Bertram-Larsen med, vel, lydboken hans. 

Kveldsøkten ble gjennomført med PT. Krøp til det korset. Kom til at litt ledelse på det området i noen uker ville være en fordel. Bena fikk gjennomgå!




Dag 2
Morgenøkt: Rolig løping 4.6 km
Kveldsøkt - 10 km med tempodrag med Ekebergjoggen.



Ny tidlig morgen, men jeg skulle ikke løpe til jobb, bare litt rundt i nabolaget. Starten ble helt magisk da tre rådyr spratt ut rett foran meg på veien, vi stirret på hverandre i flere sekunder før de løp videre. Dette  satt i meg hele dagen, som noe forventningsfullt og nesten litt starstruck.



På jobb var det fullt kjør hele dagen. Vi viste oss fra vår beste serviceside og var til tjeneste for de folkevalgte. Jeg løp ut av døren på jobb så sent at jeg kun hadde 20 min på å komme meg i løpeklærne før det bar ned til Ekeberg og Ekebergjoggen. Det fine med slike dager er at den indre dialogen er så til de grader begravet i alt det andre støyet at den aldri når frem med sine negative insigelser.

Dag 3
Morgenøkt - Styrketrening 
Kveld: veldig lang dag på jobb

Startet dagen med styrkeøkt på stuegulvet. Hadde ikke tålmodighet til å vente til Elixia åpnet en time senere.



Hele dagen har vært ute av komfortsonen på jobb. Spennende og oppgaver som holdt meg helt på tå.
Den har også vært hektisk, men jeg har klart å beholde roen, være fokusert og tilstede. Jeg var ikke hjemme før klokken var over 21, siden det var ny økt morgenen etter, så var det ingen tid å miste. Et kjapt måltid og rett i seng!

Dag 4
Morgenøkt - 22.8 km løping
Opp kl 5 og ut 05:50
Denne dagen hadde jeg selskap på turen. Jeg løper mye sammen med Helen, hun jobber på Lysaker - så da løp vi dit og så løp jeg tilbake til sentrum.



På kvelden var jeg med å arrangere kondisquiz på Peloton. Vi hadde to sprudlende deltakere som svarte villig vekk og kom med masse konstruktive innspill. Så de hadde det gøy og vi lærte veldig masse på kort tid! Sånt er verdifullt!!

Dag 5
Sov til kl 06, etter så mange tidlige og sene dager var det bare å sørge for hvile. I tillegg hadde jeg fått noen kjipe gnagsår av pulsbeltet rundt ribbekassen, så bare bh var som å ha et belte av piggtråd på seg, lot huden få en pause også.



Denne dagen ble avsluttet med middag og kino med mannen - superhyggelig!

Dag 6
Morgenøkt - 14km løping

Sov til jeg våknet av meg selv. Frokost til alle mann, deretter løp jeg langtur med mannen. Det var hyggelig det!! Innledningsvis var den indre dialogen veldig høy og klagende, men den stilnet etterhvert som vi løp og samtalen gikk av seg selv.



Vel hjemme bar det rett i dusjen,  svelget litt mat, så var det bare å sette seg tilbake å se Mary Poppins. Liker når vi alle fire går på en forestilling sammen.
Ingen økt denne kvelden, ble hjemmelaget lasagne i stede.



Dag 7

Morgenøkt - Langtur på Bislett 20 km
Denne søndagen var en indre dialogen et svare kaos. Det eneste jeg visste var at jeg måtte ut og løpe. Planen hadde hele tiden vært å bli med på klubbtreningen på Bislett.

Hodet ville først ut og løpe 10 km, så litt lenger, så var det å løpe ned til Bislett, så skulle jeg ikke løpe og så var det bare: UÆÆÆÆÆ
Så da sa min kloke mann: Nå kjører jeg deg til Bislett! Det viste seg å være helt riktig avgjørelse.



Jeg fikk følge på flere av rundene av både John Lund og Erik Nossum. Det var bare å spisse ørene og løpe. Det gjorde jeg og ikke i mitt sedvanlige tempo, men i deres rolige tempo. Hadde jeg løpt halvmaraton så ville jeg vært i mål på under 2:20 og forbedret persen min med 10 min. Så dette var en veldig bra økt. Lærte masse om smart løping på Bislett gjorde jeg også! Strålende søndag altså :-)

Målet mitt denne uken var:
Løpe 100 km - jeg klarte 90 km
Stå opp kl 05 alle hverdager - klarte 4/5
Jeg skulle også ha minst 7 økter og jeg fikk 8.  Alt dette falt sammen med særdeles lange dager på jobb. Så godt fornøyd alt i alt.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar