søndag 8. mars 2015

Kvinnen i mitt liv!

Kjære Mamma!

I dag er det kvinnedagen og du fyller 70 år. Vi har i alle år feiret kvinnedagen fordi to flotte damer har bursdag denne dagen. Du har selv fødselsdag og til alt overmål fødte du min fine, sterke lillesøster på din egen bursdag. 


Jeg har aldri vært i tvil om hva, kvinnekampen innebærer og at dagen er viktig. Det har alltid vært en spesiell dag for meg og bursdagsfeiringen er helt på sin plass.

Gjennom oppveksten var du tydelig på hva det å være kvinne innebar for meg. Du ville at vi som kvinner skulle ha like muligheter som menn og at det skulle være en selvfølge. Du var også klar på at man skulle få ta egne valg og at de skulle respekteres. 


Du var hjemmeværende med oss frem til jeg gikk på videregående. Du var klar på at dette var viktig og riktig for deg. Du har lært meg at respekt for andres valg handler om at det ikke er et rett og et galt, og at vi dermed skal inn i samme form, men individets rett til å velge det som er riktig for den enkelte.

Du som alle andre mennesker har hatt ditt å stri med, men du reiser deg alltid igjen. Der du hadde nok med ditt i perioder av min oppvekst har du gladelig og raust del av deg, din tid og vært tilstede for mine to døtre. Du har vist meg at vi faller, så vi kan lære å reise oss igjen og kunnskapen vi tar med oss gir oss innsikt og mulighet til å bli en bedre utgave av oss selv som medmenneske.

Du har lært meg viktigheten av kunnskap og gleden ved å lese. Du har latt meg få være nysgjerrig og alltid hjulpet meg til å finne svar, når det ikke var åpenbart.
Det har gjort meg modig og nysgjerrigheten er min drivkraft. 

Jeg oppdaget løpingen på grunn av deg. I en alder av 11 år så vi på  OL i Los Angeles og der kvinner fikk konkurrere i maratonøvelsen for første gang. Jeg skjønte ikke da at det var historie jeg så på, men det vekket løpelysten.

Jeg har beundrende båret i meg deler av din historie som ung kvinne, da du satte deg på flyet til New York i en alder av 20 for å jobbe som au-pair. Du ble i den store verdensmetropolen i 3 år. For meg har dette alltid fremstått som et eventyr.



Gratulerer så mye med dagen mamma!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar