søndag 22. februar 2015

Trening uke 8

Endelig! Det har begynt å løsne! I dag, nøyaktig fire måneder etter Bislett 24 kunne jeg løpe en langtur i ren fornøyelse og avslutte med økt tempo siste fire kilometerne. Jeg hadde også liten mengde med melkesyre i lårene etter de ulike stigningene i løypa, sammenlikned for bare to uker siden. Et stort hurra! Og i går løp jeg en kortere runde enn tenkt, og i litt høyere tempo, med det resultat at jeg boblet over av energi resten av dagen! Løpeturen var en ren oppladning.



Etter måneder med sutring, fra min kant og tungsinn på hjemmefronten, virker det endelig som noe fungerer bedre. I denne sammenhengen vil jeg takke Olav (Engen) og Thomas (Stordalen) som begge på hver sin måte har bidratt til at jeg har fått senket skuldrene, godtatt at restitusjon vil ta tid, og samtidig finne fokus i horisonten. Målet et jo å gjennomføre Ecotrail i mai.


Jeg trengte også en ny plan etter at plan A ble forkastet etter halvannen uke, (for rigid, kjedelig, for tøff på daværende fysiske tidspunkt og kjedelig - nevnte jeg det?). Her bidro Olav med masse kunnskap, tanker og et skjema jeg kan forholde meg til. Jeg hoppet også på strategien til Thomas om kun å ha plan for to uker av gangen. 


Gode (løpe)venner er fint å ha. Både for å kunne spørres til råds og ikke minst løpe sammen med. Det å løpe ultra er både hardt og gøy på samme tid, men det tar tid å lære kroppen å kjenne. Har skjønt at vi må spille på lag og at det er jeg som må innrette meg... Slikt tar tid å godta, men som regel er lyset i horisonten enden av tunnelen - tidvis har det også vært et par møtende tog. 

Foto: Olav Engen, Romerike Ultraløperklubb.

Hva motiverer deg? Spurte Thomas.  Å kutte stoffer fra hverandre og sy dem sammen igjen er svaret. Lappesøm (patchwork) har vært min andre store lidenskap i nesten 20 år. Jeg har ikke helt klart å kombinere disse to, og har hatt laaang pause, men etter en helg dedikert til stoffer og symaskin  på jentetur, så var jeg igang. Løpingen var nemlig brått blitt kun en plikt og da funker jeg dårlig. Trenger at det først og frems er lystbetont. Litt kvalitetstid med symaskinen bidro til å lokke frem litt glede og motivasjon. Så denne helgen har jeg både løpt masse og sydd flere kilometer - eller hvordan var nå dette?



Ukens økter

Mandag: Hviledag
Tirsdag: 9.5 kilometer m/ Ekebergjoggen
Onsdag: Hviledag 
Torsdag:Hviledag
Fredag: 10.5 kilometer
Lørdag: Luftet mannen i 8.5 kilometer
Søndag: 15.4 km langtur med negativ splitt.

Totalt har jeg løpt 43.9 kilometer (40 km var planen, så målsetting oppnådd)
Ellers har jeg hvilt meg i form med sying og Ski VM, en god uke rett og slett!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar