mandag 12. januar 2015

I gang igjen - Treningsuke 1/2015

Forrige uke var første uke i et laaangt program for opptrening til Ecotrail. Jeg har hør at du må ha et mål med en plan, ellers er det bare en drøm. Jeg må innrømme at jeg foretrekker at treningen har noen overordnede tanker, kanskje en rød tråd og ellers er basert på dagsform og innfall. Samtidig er jeg såpass kontrollfreak at jeg må ha en struktur som gjør at jeg er sikker på å dra i land prosjektet. Så nå tester jeg dette...



Programmet går i tre og tre uker, basert på to harde og en lett uke. Kilometerne blir mange fordi øktene er progressive. Hoveddelen vil være rolige langturer, ser at jeg er nødt til å lagre høydemetere også, så noen bakketreninger må til. Og til slutt - styrke som jeg ikke slipper unna om jeg vil holde meg skadefri.



Altså; uken som gikk var definert som hard og jeg løp ca 60 kilometer, fordelt på fem økter og  7 timer og 51 min. Etter å ha tuslet rundt i seks uker og restituert etter Bislett 24, så var den mengden et lite sjokk for kroppen. Har kun lyst til å spise og sove. Godt jobb kan distrahere hjernen store deler av dagen!



Tirsdag: 6.7 km
Onsdag: 10 km + 8 km (+styrke)
Torsdag: 6.7 km
Lørdag: 19 km (+styrke)
Søndag; 10 km



Mandag og fredag er løpefri. Langøktene på lørdager er ordentlig lange, men når jeg løp tilsammen 18 km på onsdag holdt det med 19 km på lørdag i stede for 26 kilometer, søndagsøkten kunne vært litt kortere, men jeg måtte jo hjem. Har fått med meg at det ikke er uvanlig å dele opp langøktene i flere økter på samme dag. Med mitt tempo blir en økt på 45 km fort 6.5 timer med løping...



Det er greit å trene etter program så lenge verden går på skinner som planlagt, ser at det kan bli en utfordring når det plutselig sporer av. Den tid den sorg, verner om energiforbruket enn så lenge.

Ha en riktig god løpeuke!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar