søndag 21. september 2014

Man perser i løpeskjørt! Halvmaraton - Oslo Maraton

I går var jeg en av veldig mange som løp halvmaraton gjennom Oslos gater. Jeg hadde en høne å plukke med den distansen etter Nordmarka halvmaraton, da løp jeg i mål på 02:37:03. Jeg var jo helt sikker på at jeg burde klare det på sub 02:30:00 og i går gjorde jeg nettopp det. HA! 02:29:48 det er sub!




Det skal  sies at jeg ikke tok meg helt ut på distansen. En stund underveis lurte jeg på om jeg hadde feildisponert helt og egentlig hadde lagt opp for lengre distanse, for da jeg løp forbi skiltet 34 km maraton, så slo det meg; burde jeg ikke være mer sliten? Ha det litt vondt? Kjenne det litt? Synke litt sammen, som de fleste rundt meg - som jeg passerte? 


Tone fra Løpeskjørt.no og jeg tok følge fra start, hun med fokus på puls, jeg på fart. Begge deler  var konstant for høye. Vi måtte hele tiden nedjustere. Min plan var å ligge på 7 min / km - de første kilometerne lå vi på 6:40/km, til tross for at vi stadig prøvde å holde farten nede. Vi løp sammen helt frem til Aker Brygge, Tone måtte ta det ordentlig rolig, så jeg fortsatte videre i mitt tempo. Det skal sies at det var veldig hyggelig å løpe sammen med noen! 




Inne i hodet mitt var jeg på langtur, veldig mange andre var tydeligvis også det, og løp samme ruten som jeg... Begynner å få teken på denne ultra(wannabe) løpeboblen. Visste det var en fordel til alle løpeturene mine på egenhånd. Så der travet jeg av gårde langs Akershus Festning med sirene ulende rundt oss og deltakere og tilskuere droppet i bakken som fluer, så fire stykker på 300 m. At deltakerne kan få illebefinnende er et faktum vi alle må forholde oss til og kan ramme før man aner, men la oss være ærlige her: halvmaraton er ikke så spennende rundt 9 km at man får hjertestans som tilskuer! Håper det gikk bra til slutt....



På vei ut til Sjursøya fikk vi underholdning ved rundkjøringen på Grønlia. Der var det satt opp sperringer for kjøring til høyre ut av tunnelen, noe som medførte en taleflom uten sidestykke på engelsk fra en drosjepassasjer: kort oppsummert: People are driving here! All ære til de fire halvvoksne gutta i arrangørjakker, som forholdt seg rolig og anviste drosjen til å kjøre inn i tunnelen igjen, passasjeren stod praktisk talt og hoppet av sinne ved siden av drosjen.





Av andre nevneverdige opplevelser var DJ'n som stod akkurat i det vi rundet fra Skøyen og ut på Frognerstranda. I det vi strekker ut bena på flatene kommer den umiskjennelige introen  til AC/DCs  Thunderstruck! Kan ikke annet enn å beskrives som vakkert, fikk skikkelig anfall av gåsehud og måtte bare glise bredt! DJ fikk tommel opp fra meg og hilste meg tilbake med "signs of the horn" og et bredt glis.

Ut over det gikk løpingen helt utmerket. I følge min mann løp jeg tilsynelatende veldig ubesværet og lett alle de fire gangene han så meg. Første gang rett før jeg løp broen ned mot Dronning Eufemiasgate, deretter i kirkegaten, i Tollbugaten/ Øvre Slottsgate og i krysset Akersgaten / Rådhusgaten - altså de siste 4km av mitt løp . Han burde ha møtt opp i treningstøy, han løp nemlig mellom hvert punkt og satte personlig rekord på 100 m sprint underveis - han prøve nemlig å komme ned til mål før meg, så han kunne møte meg der, dessverre vare det en restaurant og noen sperringer i veien, men han kom ned rett etter meg.  




Jeg kom nemlig i mål med en annen mann, en som gikk ned oppløpet. Slikt går ikke! Har man kommet seg gjennom halvmaraton så løper man i mål! Jeg tok tak i hånden hans og fikk ham til å løpe, om enn motvillig over mål...




7 kommentarer:

  1. Gratulerer med godt gjennomført løp, Tone Yvonne! Det høres ut som du har hatt en "lett" reise, det vitner om god form:-) Jeg er imponert over hva du får til!

    Mvh
    .janickeløken

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Janicke :D Muligens litt i overkant på å løpe safe, så ja det gikk veldig lett. Er nesten litt imponert jeg også, hadde aldri trodd at jeg skulle få til alle disse løpetingene da jeg begynte i 2008.. Håper det går bra med løpingen din :)

      Slett
  2. Grattis ;-) Moro med sub 2:30!! Og deilig å lese noe positivt. Mye sure oppstøt å lese rundtforbi etter OM i år, og mye av kritikken som rettes mot arrangementet er selvsagt berettiget, men at så mange fokuserer så mye på det negative at de nesten ikke greier å si ett eneste gledens ord om sin egen prestasjon synes jeg blir litt i overkant....! Det gidder jeg liksom bare ikke å forhold meg til ;-) SÅ tommel opp for at du har humør, gangsyn og løpegleden på plass - og tusen takk for heiing!!!! ;-) Du er sprek!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk :D Veldig moro :D Så moro faktisk at jeg glemte å sjekke om det hadde latt seg gjøre å løpe fortere ;) var helt opphengt i å løpe på rett tid :))))) Bare hyggelig å kune spre litt løpeglede!! Leit når arrangøren feilberegner,så skjønner at mange ble frustrert, meeen på den lyse siden - heller for langt enn for kort, da kunne de kanskje ha underkjent resultatene? I og med at topplassering er langt utenfor min rekkevidde, så må det måles i egenprestasjon og gleder undervei - ellers blir det så mørkt! Bare hyggelig å kunne heie, du hadde jo virkelig tempo nedover der!!

      Slett
  3. Hehe, synes jeg ser deg slepe etter deg en motstridende mann inn i mål! Knallbra løpt, grattis med pers, og kos deg videre med masse løping utover høsten!

    SvarSlett
  4. Jeg humrer også til den motvillige mannen. Tenker han ikke var spesielt blid. Prøver å forestille meg hvordan jeg hadde reagert hvis en blid løper hadde prøvd å dra meg ut av svartsvinnet (det må ei real dump til for å gå oppløpet -) - og det er ikke pent.

    Grattis med ny pers og pluss for godt humør!
    (som Silja påpeker, ikke alle er like flinke til sistenevnte -)

    SvarSlett
  5. Ingalill og Marit; Det var nok ultraløperen(wannabe) som slo til. Der har man jo et ansvar for å sjekke at de foran har det bra, men går ikke ego liksom. Så da tenkte jeg at det var best å sørge for at mannen kom seg i mål løpende ;)))) Det gjelder bare å være sprudlende nok :D Jeg tror ikke helt han skjønte hva som traff ham, før lenge etter at vi var i mål...

    Gøy å perse! Gjelder åpenbart bare å lista lavt nok, så er det en seier hver gang :D Mestringsfølelsen er jo helt enorm etterpå!

    SvarSlett