søndag 6. april 2014

Langtur i Østmarka


I dag var det tid for å løpe en 20 km tur i terreng. Valget falt på en turmarsjrute. Dette er den lengste runden som merkes under Østmarkamarsjen i september. Jeg hadde også ett par nye og litt flashy sko å løpe inn så leierebunn og litt myr passet helt fint.


Vi startet hjemme fra og satte kursen mot Skullerudstua. Derfra fortsatte vi mot Skraperudtjern og opp bakkene ved Fjellstad. Videre fulgte vi veien mot Rusta saga / Nøklevann. Før vi kom så langt tok vi av til høyre og fortsatte forbi Ødegården.



Vi fulgte veien merket til Mariholtet og Gullsmeden, til den gikk over i skiløype og sti. Vi valgte sti og fulgte blåmerket rute.  Her var det tidvis veldig kupert og det gjaldt å følge med på underlaget. Likevel gikk det greit å løpe og vi hadde det veldig fint mens vi løp gjennom flott natur.


Vi var litt usikre på hvor vi ville havne, håpet var Skyttenbroen, men det viste seg at vi var for langt nord og før vi visste det, stod vi på nedsiden av Mariholtet. Vi hadde hatt planer om å raste her, men vi var så godt i gang med løpingen og det var bare 8 km inn i turen, så vi fortsatte ned mot demningen.



Det var underlig å stå her, på samme sted som jeg i fjor påske stod med ski på bena. Det var ingen ting som vitnet om vinter her nå. Vannet lå speilblankt så langt øyet kunnet se og det var en "ro i sjelen" opplevelse.

Vi fulgte veien over demningen og fortsatte sørover på øst siden av Nord-Elvåga. Vi fulgte merkingen mot Sandbakken og Vangen. Lenge løp vi på vei, men så fulgte vi Ny Sti. Denne var tidvis veldig teknisk utfordrende. Ikke minst på grunn av ivrige bevere. Vi måtte gå noen omveier på grunn av heftig trefelling. Det var også mye klatring og utfordrende nedstigningene før vi tilslutt kom frem til Skyttenbroen.


Skyttenbroen ligge i det smale sundet i skillet mellom Nord- og Sør - Elvåga. Den ble bygget i 1964, da de hevet vannstanden i Elvåga. Stedet ble også kalt El Paso av friluftsungdommen på 1960 og -70 tallet. (Østmarka fra A til Å)

Da vi kom over på andre siden fulgte vi merkingen til Skullerud, Rustasaga og Mariholtet. Vi kom etterhver inn på veien fra Ødergården og tok til venstre med rettning Ødegården, Rustasaga og Skullerud. Vi valgte deretter å løpe mot Fjellstad og direkte til Skullerudstua. 


Vi hadde jo egentlig tenkt å ha litt lengre rast enn de drikkepausene vi. Jeg hadde til og med fått med sjokolade av mannen,  i tillegg til 1L med utblandet solbærsirup. Det ble heller til at vi løp hjem over, med en kort stopp på Narvesen for litt påfyll med Farris i tillegg.


Vi var ute å løp i totalt 3t 23 min - distansen var på 20.89 km. Det gjør godt å kunne løpe i skogen. Alt stress og spenninger bare forsvinner, nærmest fordamper - helt suverent! Skoene mine fikk kjørt seg og det var godt. Viktig å få teste dem for å se om de funker.  Disse bestod testen. Det er vel lite som fester på glatt og mosebelagt gråsten?


Ellers har denne ukens økter vært
Mandag: Pause
Tirsdag: Intervall i svensketrappen på Ekebergsletta - 5.1 km
Onsdag: Pause
Torsdag: Semi langtur: 12.1 km
Fredag: Pause
Lørdag: Pause
Søndag: Langtur 20.89 km
Har fått øve meg på treningsfri, men det er viktig at det ikke blir formye fri og for mange dager i mellom, da kommer dørstokkmila fryktelig fort...


Ha en riktig god ukestart, nå er det ikke  lenge før det er påske og fri fra jobb og skole.  Noe som for min del betyr mye mer tid til trening, der tar jeg nemlig ikke fri.....

// Tone Yvonne













8 kommentarer:

  1. Tøft! 3t23min er voksent assa ;-) Og jeg som syntes jeg var flink som var ute i 1t50min i går - men nei - haha- jeg må stadig se meg "slått" av dere andre sprekingene!!! Og det er helt greit altså! Det er bare kjempemoro og inspirerende for meg å lese om langturene dere andre gjør - det gir meg litt piff til å forsøke å løpe litt lengre jeg også.

    Og for en kontrast mellom de to bildene! Kult :-) Jeg må for øvrig skaffe meg noen mer solide sko til å løpe med i marka. De jeg har er mest for konkurranse (lite demping) og jeg tørr ikke løpe så langt med dem på trening. De du har her ser veldig fine ut - jeg digger Salomon s å jeg tror jeg bare må finne et par som jeg kan bruke på trening.

    Ha en flott treningsuke ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det høres litt voksent ut når du sier den sånn ;-) Det viktigste er vel at vi er ute og lufter løpegleden. Den trenger jevnlig motivering, så når vi stadig deler våre oppturer og nedturer, så blir det en god inspirasjon for hverandre :0)

      Var gøy å stå på samme sted ett år etterpå og det var som to ulike verdner. Været var litt sånn sen oktober, og ganske så tørt. Veldig fornøy med mine etter i går. De leverte, er lette og har veldig bra grep. Så det blir mer terrengløping i påsken, lengter etter en ny tur :D

      Slett
  2. Ser ut som dere hadde en riktig fin tur!
    Artig å se at det har smeltet såpass godt av også i terrenge. Vet sånn ca. hva høyeste punkt på ruten var? Kan være greit i forhold til å planlegge egne snøfrie sti-turer :)

    SvarSlett
  3. Hei Daniel.
    Det var en veldig fin tur.
    I Østmarka er det nokså tørt og nærmest helt snøfritt, bare enkelte flekker, så veldig fint nå. Høyeste punkt i følge movescount var 277m

    Ha en fin treningsuke :)

    SvarSlett
  4. Bra langtur! Det er veldig teknisk krevende noen av strekningene i Østmarka, og 20 km der er så utrolig mye mer krevende enn 20 km på asfalt. Begynte å mimre over første gang jeg kom meg rundt Elvåga (http://endorfinlykke.blogspot.no/2011/07/oppdagelsesferd-i-stmarka.html). Er så fint der, aller mest oppe på høydekammene, helt nydelig! I dag var jeg også i området (fulgte Flykningeruta et stykke), men det var fryktelig vått og sleipt. Fins vel ingen sko som er gode nok på det underlaget...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser vi var innom flere av de delene du nevner i bloggen. Den delen av Østmarka er fantastisk og ja, teknisk krevende, men det er bra ;)

      De lange turene er fint å ta i marka, meningen er å løpe sakte og da blir det litt naturopplevelser og fotopauser i skjønn forening

      Slett
    2. Tusen takk for tipset Jannicke. Har hørt mye om bra om de også, skal prøve dem. Antar du har bra erfaring med dem?

      Slett