søndag 3. november 2013

Om å løpe langt og lengre enn langt...

Jeg er stor tilhenger av det engelske ordtaket "Ignorance is bliss". Det er mye her i verden jeg aldri hadde foretatt meg dersom jeg hadde hatt erfaringene på forskudd. Det er når nysgjerrigheten pirres så til de grader, at jeg helt mister vettet og evnen til å vurdere om jeg skal la være.





Bloggen  Pace on earth arrangerer #1milvartredjetimme" 16. november. Dette tilsvarer på mange måter det som har foregått i Halden denne helgen, med unntaket at man konkurrerer mot seg selv og fellesskapet er via facebook. Alle øktene må dokumenteres med GPS.




Man er kanskje litt gal når dette virker fristene. Men som en venninne kaldt påpekte; "du har bare funne en ny måte å pine deg selv på"! Og ja, det har hun helt rett i. Men det ligge mye mestringsfølelse i å kunne utfordre seg selv og kroppen på denne måten. I mange år har jeg blitt pint av en rygg som ikke ville være med på noe, nå er det jeg som bestemmer og løpingen har vært vår fellesarena. Jeg får bli sliten og mindre rastløs, ryggen får bevege på seg og jobbe slik den er skap for å gjøre. Uansett...



Jeg har løpt mange 10 km, men ikke så tett etter hverandre og iallefall ikke innenfor samme døgn. Jeg gleder meg, suger til meg andres erfaringer på spising og drikke underveis. Hvordan hviler man best, skal man dusje mellom hvert intervall? (Kjære familie, vil bare advare her, kommer ikke til å gjøre det, vurderer en dusj etter fjerde økt - ellers går vi for klut og vann! Tror ikke huden vil tåle det!)  Min lengste enkeltdistanse er 17 km, likevel så er jeg ikke bekymret. Var tross alt ikke utslitt etter 17 km, kunne fint løpt mer og fordi det er pauser i mellom hver økt lar jeg meg gladelig lure!




Jeg aner på ingen måte hva som skal til, hvordan jeg skal forberede meg eller hvordan dette vil føles underveis,  "Ignorance is bliss"!! Jeg har noen tanker om hva jeg kan spise (og drikke) i løpet av døgnet og at alt jeg inntar bør være mer og mer flytende ettersom øktene går. Likevel, gleder meg som om det er julaften... Så får vi vel se da, hvor dette bærer! Fortsatt god søndag.

2 kommentarer:

  1. Mange takk for tipset om #1milvartredjetimme ! Det høres kult ut å gjøre dette med base hjemmefra, skal definitivt se om jeg får satt av tid (har natt- og helgejobbing fra midnatt den dagen, men tenker at det til og meg kan kombineres :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ble veldig nysgjerrig på det. Lar meg lure av at det er pauser i mellom og at man hviler og spiser i kjent miljø ;) Avhengig av jobben som skal gjøres den helgen, så kan det jo kombineres, eller i allefall ta noen av øktene. Gøy at flere synes det er kult!

      Slett