søndag 27. oktober 2013

Gylden morgenstund.


Jeg må ha frokost. Uten, får dagen en helt feil start og ingenting fungerer som det skal. Jeg kan godt trene en time på tom mage, men da må jeg spise med en gang jeg er ferdig, helst før jeg går i dusjen. Da er dette helt perfekt å ha klart! 


En av mine klare favoritter når det gjelder frokost er hjemmelaget müsli. Dette fungerer også som et mellommåltid før trening. 2 spiseskjeer frokostblanding og en skyr er en perfekt kombinasjon.


Denne blandingen lukter fantastisk og smaker enda bedre. Den inneholder alt en løpekropp har glede av og spises med skummet melk. Den gjør at man føler seg mett i lang tid, på en behagelig måte.


Oppskriften ble i sin tid delt på NRKpuls, dette var Yngvars frokostblandingDet er alltid mulig å variere avhengig av nøtteallergi, smak og behov for at noe er glutenfritt...

Hjemmelaget müsli

Stekes på 180 grader / 20 min 
I langpanne dekket med bakepapir
Vend blandingen hvert 7 minutt

1 liter havregryn
1 dl linfrø
1 dl sesamfrø
1 dl solsikkekjerner 
135g tørkede aprikoser (tørket mango er også godt)
125g hasselnøtter (finhakkes)
125g mandler (finhakkes)

(Mandler og hasselnøtter kan byttes ut med andre nøtter eller med 2 dl gresskarkjerner, dersom man ikke tåler nøtter)

2 ss kanel, jevnt fordelt og blandet inn
4 ss flytende honning ( i rutenett på toppen)



Denne komponerte jeg til en venninne:
Linn Camillas frokostblanding 

5 dl store havregryn (evt glitenfri)
0.5 dl sesamfrø
0.5 dl linfrø
1 dl solsikkekjerner
5 ss (toppede) kokos
1ss (toppet)kanel (vendes godt )
3 ss flytende honning (rutenettverk)
2 ss flytende melange (rutenettverk)
50g tørket mango, kuttet i små terninger (has i med en gang blandingen tas ut av ovnen, bland godt)
Stekes i ildfast form 180 grader/ 20 min rør jevnlig slik som over.

God fornøyelse!

7 kommentarer:

  1. Må prøve. Kjærkomment avbrekk fra bare havregryn - selv om det er godt også. (c: Takk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig :D Lukter helt fantastisk når den kommer ut av ovnen. Har flere ganger tenkt at den må passe godt som lun topping på vaniljeis ;0)

      Slett
  2. Jeg skal også prøve:-) Ekstra god müsli kan også passe med cottage cheese, eplesyltetøy og kanel. Sunn snacks/mellommåltid:-))))

    Mvh
    .janickeløken

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du fikk lagt inn kommentar :0) Høres veldig god ut sammen med cottage cheese ogå. I sommer spiste jeg bær med vaniljekesam og müsli på toppen - uendelig muligheter :0) Håper det faller i smak!

      Slett
  3. Digg! Min mor pleide å lage slik musliblanding da vi var små - tror jeg må prøve jeg også - takk for påminnelsen!! Dette er jo knallgodt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Silja!
      Bare hyggelig. Ja det er supergodt. Har en annen versjon også med kokos og mango. Mange muligheter på sammensetning. Håper det smaker :0)

      Slett