søndag 5. november 2017

Transportløping

Morgenen er mitt favorittidspunkt på døgnet, det å løpe til jobb er dermed en perfekt kombinasjon. Man skal jo dit, så hvorfor ikke løpe? Hjem skal vi også - så her er det muligheter, ikke minst er det effektiv bruk av tid. Om man har lang vei, så kan man ta offentlig transport deler av veien og løpe resten. Selv så løper jeg til jobb hver fredag, som regel alltid i selskap med noen, og andre ganger blir det enda flere dager i løpet av uken. Løpingen sjongleres rundt familie og jobb. Ved å løpe til eller fra jobb gjør at jeg ikke stjeler av felles familietid og takket være fleksitid hender det at det blir lagt til noen ekstra kilometere og jeg tar en omvei til jobb. Jeg har jo runstreaken min, så løpe skal jeg uansett.




Det å løpe på besøk eller hjem fra besøk er jo også en løsning, svenske Frida Södermark har et eget kapittel i boken Orka!, om nettopp dette. Hun beskriver hvordan hun skulle feire midtsommer, sender klærne med noen venner og selv løper hun de 40 km frem til stedet de skal være. Ferdig løpt langtur og kvelden tilbringes med gode venner. Noe å tenke på for julebordsesongen? Jeg har flere ganger løpt hjem etter middager vi har vært på, men enda bedre er det å løpe til. Da kan man virkelig nyte etterpå. I sommer løp jeg Öland på langs, og da løp vi transportetapper mellom hvert overnattingssted.



Andre former er jo dersom man er i en ny by, så er det å løpe sightseeing veldig effektiv og ikke minst blir man godt kjent i byen man besøker. På reise i forbindelse med jobb er løpeturen min alenetid. Det er også der jeg lader opp og blir kjent med stedet vi er på. Det og så være på plass til frokost når restauranten åpner gir en følelse av å eie dagen. 



Første gang vi var i Paris leide vi guide fra runningtours og hadde halvannen time i løpesko på morgenen før frokost. Så når vi skulle ut etterpå på egenhånd hadde vi god oversikt over byen. Da vi nylig var i København så var løpingen faktisk det vi gjorde mest av. Det vi lærte der var at det er lurt å møte opp når restauranten åpner, fordi da er det få til frokost også er det bare å løpe ut på sightseeing og kanskje ta med seg en kaffe og litt frukt opp på rommet etter endt tur. 




1 kommentar:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett