fredag 3. februar 2017

Bilfritt bysentrum rundt

Mange mener mye om at Oslo skal få et bilfritt sentrum. Det er ikke grenser for hvor katastrofalt eller rosenrødt det kommer til å bli. Med andre ord, det blir noe midt i mellom. Den som lever får se heter det, eller rett og slett bare ha litt is i magen og puste rolig mens prosjektets faser gjennomføres. Hans Edvardsen og prosjektet Bilfritt byliv har faktisk en trinnvis plan, som går over tid, du kan lese om den her.



Nå har det seg slik at vi mennesker ikke liker forandringer. Punktum. Alt var bedre før! Vi liker ikke at noen river et gjerde og huset inne på tomten - selv om vi har gått og irritert oss over hvor ustelt og falleferdig det har vært de siste 10 årene. Når det så kommer utbyggere som i tillegg har en utviklingsplan, da våkner beboere til kamp og jeg er overrasket over at det ikke har vært flere ulykker med høygafler. Nok om det. Og tilbake til Bilfritt byliv.






Altså. I morges var trangen til å sove større enn behovet for å løpe til jobb. Slikt skjer - jeg innrømmer det. Likevel, ut og løpe i dag skulle jeg jo - har tross alt en runstreak å pleie. Så da kom ideen om å ta med løpetøyet på jobb, stemple ut på et passende tidspunkt og løpe hele traseen rundt. Det hevdes at arealet ikke blir så stort, men det var i allefall 7.6 km rundt, så litt plass får vi jo å valse rundt på.






Jeg valgte å starte fra Rådhusplassen og fulgte deretter Havnepromenaden i retning mot DFDS-terminalen, videre langs bygget til Statens Vegvesen og over til Fred. Olsens gate. Løp deretter over Jernbanetorget retning Oslo City og inn i Stenersensgate. Her var det ganske tomt for både biler og folk helt til jeg kom til Jernbanetorget, naturlig nok siden det er et knutepunkt.






På hjørnet ved Spektrum tok jeg til venstre opp langs Gunerius - krysset Storgata og fortsatte over Arbeidersamfunnets plass i retning Deichman forbi Rockefeller. Vel forbi hovedbiblioteket skar jeg til venstre i Akersgaten og umiddelbart til høyre ned Teatergaten.




Ett kvartal ned tok jeg til høyre i Munchsgate og første til venstre ned til Pilestredet. Her traff jeg på fredagsrushet. Tidspunktet jeg valgte for min lille ekskursjon eller befaring om du vil er nok ikke å anbefale, sånn helsemessig, men det skal jo bli bedre...




Jeg fulgte Pilestredet til lyskrysset før Blitzhuset (heter det fortsatt det?) og løp selv over krysset og fortsatte forbi Turnhallen, tok til venstre i neste lyskryss og holdt Fredriksgate frem til Victoria terrasse. 
Så tok jeg ned til venstre, krysset Munkedamsveien og fortsatte Haakon VIIs gate ned til Kronprinsesse Märthas plass for deretter å slå følge med Dronning Maud opp til Vika.




I Vika tok jeg trappene ned til Munkedamsveien og løp den opp mot Dokkveien, krysset den og fortsatte Munkedamsveien ned til rundkjøringen inn til Tjuvholmen. Her tok jeg til høyre og løp Filipstadsveien ned til Bryggegangen.





Deretter løp jeg rundt hele Tjuvholmen med badestrand og Astrup Fearnlys. De viser forresten utstillingen Murakami on Murakami - sikkert både interessant og utfordrende. Vel rundt hele utstikkeren tok jeg broen over til Aker Brygge og fortsatte strake veien inn forbi tomme restauranter og mørke isbarer. Selv Lekter'n så litt ensom og kald ut der Nesoddbåten passerte.












Vel tilbake til utgangspunktet etter en times fotosafari må jeg si at det var en fin tur. 
Den kan absolutt anbefales som en rundtur, men deler av strekket kunne trenge et lite ansiktsløft. Rett og slett litt enkle tiltak som kunne gjøre det litt mere trivelig. Gress og trær er jo alltid populært. Om bilfritt byliv blir så katatostrofalt eller rosenrødt som enkelte vil ha det til får hver enkelt danne seg sin egen mening om. Oslo er en by i forandring -det er det ingen tvil om!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar